همه چیز از یک بررسی اتفاقی در اینترنت شروع شد. گویا سازمان نظام مهندسی قم مسابقه ای برای طراحی مجتمع مسکونی الغدیر ۲ برگزار کرده است. این بهترین فرصت است تا یک گروه طراحی جوان نیز بتوانند برای اولین بار در کنار دیگر اعضای استودیو کاری گروهی را تجربه کنند و توانایی خود را در مسابقه امتحان کنند. این تیم جوان به بهانه مسابقه، فرصت پیدا می‌کردند تا یک تمرین معماری نیمه‌حرفه‌ای داشته باشند و با یک‌دیگر در کار گروهی بیشتر آشنا شوند. 

جلسه‌ی اول با بررسی فراخوان مسابقه شروع شد. بلوار الغدیر، ۳۶۰ واحد مسکونی با میانگین متراژ ۱۲۰ متر مربع در زمینی به ابعاد ۸۳۰۰ متر مربع و با تراکمی بالغ بر ۴۰ درصد!

در ابتدا تصور کاملی از محدودیت‌های طرح در ذهن اعضای تیم نبود، به همین دلیل قبل از آن‌که به بحث در مورد چگونگی طرح بپردازند ابتدایی‌ترین مسائل یعنی بررسی سایت، توپوگرافی و هندسه زمین، نقشه‌های دقیق، اقلیم و هویت‌سنجی مردم منطقه و دیگر موضوعات مطرح و پیگیری شدند.

از آن‌جایی که بررسی‌ها و طرح مساله‌ی ابتدایی کار، جزو موضوعاتی هستند که تا انتهای کار درگیر آن‌ها خواهیم بود گروه تصمیم گرفت تا سایت پلان اولیه کار به مقیاس یک پانصدم را برای تجربه‌ی بارگذاری‌های متفاوت همیشه کنار دست خود داشته باشد.

حالا طرح مساله‌ی دقیقی از پروژه داشتیم، اما قبل از شروع طراحی، اسکیس‌های اولیه سریع، بهترین راه‌کار برای جوشش ایده‌های اولیه طراحی بشمار می‌آمدند و گروه نیز به خوبی توانست در فرصتی اندک و بدون مطالعات اولیه و درنظرگرفتن بسیاری از عوارض و محدودیت‌ها، اسکیس‌های متعددی از پروژه طراحی کند. شاید اسکیس و تصورات ذهنی که در ذهن بعضی از افراد گروه وجود داشت اگر بر روی کاغذ ثبت نمی‌شد و مورد بحث قرار نمی‌گرفت، تا انتهای کار گریبان‌گیر  ذهن اعضا و مانع پیش‌برد طرح می‌شد.

حالا زمان آن رسیده تا تصورات ذهنی اولیه جای خود را به واقعیت طراحی بدهند. بررسی نمونه‌های مشابه در خارج و داخل کشور. قدم بعدی بود که تمامی اعضا در فاصله‌ی چند روز جست‌جو و دست آخر در قالب جلسه بررسی نمونه‌های مشابه، نمونه‌های متعددی را نقد و بررسی کردند.

فرآیند طراحی رسما با برنامه مفصل طوفان ذهنی شروع شد. طوفان ذهنی یک یا چند جلسه مفصل است که هدف اصلی در آن‌ها طرح حداکثری ایده‌ها بدون ارزش‌داوری ست که فضای آزاد و پرورش‌دهنده جلسه از ویژگی‌های مهم آن خواهد بود. طوفان ذهنی یک تیم ۷-۸ نفره یقینا می‌تواند ۷۰ -۸۰ ایده مهیج را نتیجه بدهد!

از آن‌جایی که هر یک از اعضا ایده‌ها و تصورات بسیار متنوعی را برای پروژه متناسب می‌دانستند مطابق الگوی مرسوم جلسات طوفان ذهنی، ایده‌ها بر روی کاغذهای رنگی ترسیم و طراحی شدند و سپس با رای‌دهی و غربال‌گری ارزش‌های متفاوتی جهت استفاده در طرح اصلی گرفتند. حالا دیگر اعضای تیم می‌توانستند نقش‌های ویژه‌ی خود را به‌عهده داشته باشند تا کار با سرعت بیشتری پیش برود. ب

توده‌گذاری، تحلیل‌های نرم‌افزاری جهت بهبود تدابیر اقلیم و ... در ابتدایی‌ترین مرحله‌ی طراحی سپری شدند، پس از آن توده‌های دقیق همراه با بهینه‌سازی پلان‌های تیپ‌، سایت پلان و طبقات ویژه‌ی کاربری جمعی (که اعضای تیم نام آن‌ها را روستا گذاشته بودند)، همکف و پارکینگ نهایی شدند.

در نهایت با ذکر سلام و صلوات در شب‌های پایانی، گروه توانست کار را به خوبی به پایان برساند. فارغ از نتیجه احتمالی، گروه طراحی جوان استودیو توانست در کنار دیگر اعضای استودیو کار گروهی خوبی را با بیش‌ترین بازده ممکن و در کمترین فرصت به پایان برساند و این پیروزی بزرگی برای استودیوی پنج‌اوهفت به شمار می‌آید.

نام پروژه
کارفرما
مکان پروژه
سال پروژه
برنامه‌ریزی
وضعیت
زیربنای ساخت
مساحت زمین
معمار مسئول
تیم طراحی معماری
طراحی سازه
تاسیسات الکتریکی
تاسیسات مکانیکی
پیمان‌کار
نمونه‌سازی
طراحی منظر
تصویرسازی
عکاس
لینک