حوزه مشکات

طرح کانسپت حوزه مشکات در سایت ۴ هکتاری واقع در منطقه پلائین تهران، با روی‌کردی نوین به ساختارهای سنتی در عین حفظ ارزش‌های فضایی سنتی حوزه‌های دینی رقم خورده است. ارکان اصلی طرح سه مجموعه مدرس‌ها، حجره‌ها و مسجد هستند که در ارتباطی غیرسنتی اما برخوردار از ارزش‌های فضاهای حوزوی اسلامی در فرهنگ سنتی بومی ایران با یک‌دیگر قرار دارند. مجموعه مسجد و حواشی آن نظیر سالن‌های کتاب‌خوانی، غذاخوری، فضاهای فرهنگی و ... به نوعی در ارتباط با منطقه مسکونی پلائین درنظرگرفته شده‌اند که با چند فیلتر فضایی نظیر حیاط‌های مرکزی و رواق‌های ممتد مسیر به سمت حجره‌ها از یک سو و مدرس‌ها از سوی دیگر را می‌سازند. 

مدرس در طرح حوزه مشکات با توجه به نگاه‌های نوآورانه و به روز مدیریت حوزه، چیزی متفاوت از سنت مدرس‌های اسلامی و نیز متفاوت از مدرس‌های دانش‌گاهی درنظرگرفته شده است؛ نوعی از تعامل جدید فضایی با فرهنگ‌ سنتی خاضعانه حوزوی. این مدرس‌ها با اختلافات فضایی و ارتفاعی خود کالبدی مستقل را تشکیل می‌دهند که با اشراف ارتفاعی بر کلی مجموعه سایت نیز هم‌راه است. در سوی دیگر نیز حجره‌ها با ارگانی پای‌دار و در ارتباط با محیط طبیعی سایت شکل گرفته‌اند.

در طرح حوزه مشکات سعی شده است تا طبیعت سایت مورد خدشه کم‌تر قرارگیرد و ارزش‌های طبیعی آن حفظ شود. هم‌چنین حلقه سبزی که مشتمل بر فعالیت‌های ورزشی و تفریحی فرهنگ‌ساز نیز هست، به نوعی کلیت ساختار را در برگرفته است.

نام پروژه حوزه مشکات
کارفرما حجه‌الاسلام قاسمیان
مکان پروژه تهران, ایران
سال پروژه 1394
برنامه‌ریزی مسترپلان
وضعیت کانسپت
زیربنای ساخت 9000 مترمربع
مساحت زمین 40000 مترمربع
معمار مسئول محمدحسین کسرایی
تیم طراحی معماری یحیی نوریان، محمدحسین کسرایی
طراحی سازه
تاسیسات الکتریکی
تاسیسات مکانیکی
پیمان‌کار
نمونه‌سازی
طراحی منظر
تصویرسازی
عکاس
لینک