مسجد جامع جوی

مسجد جامع جوی، مسجدی قدیمی در محله‌ای قدیمی از کازرون است که به صورت الگوی شبستانی و در مساحت تقریبی ۱۷۵ مترمربع بیش از هشت دهه میزبان عبادت مومنین شهر کازرون است. با توجه به نیازهای روزافزون مسجد به توسعه فضایی و فعالیت‌های فرهنگی متنوع اولیای مسجد، توسعه کالبد مسجد در زمینی که پشت مسجد و در امتداد قبله واقع است در دستور کار هیئت امنای محترم مسجد قرار می‌‌گیرد. 

در طرح توسعه پیش‌نهادی، حفظ کالبد سنتی مسجد و امتداد هندسی آن به عنوان اصلی قطعی درنظرگرفته شده است. طرح جدید به منظور تامین فضاهای مورد نیاز مسجد و حسینیه و نیز تامین جلوه‌ای شهری متناسب با وضعیت شهرسازی نوین، علاوه بر ارتفاع مضاعف از ریتم طاق‌نماهایی سنتی به صورت طاق گه‌وار برخوردار است که نمای مسجد در کالبد شهری را نیز شاخص می‌کند. هم‌چنین مسجد برای رسیدن به گذر اصلی جنوبی خود، با سردری شاخص و منفصل از بدنه اصلی دعوت‌کنندگی خاص خود را دارد. 

با حفظ فضای سبز محدود موجود در زمین پروژه، باقی کاربری‌های مورد توجه هیئت امنای مسجد، به بخش شمالی زمین منتقل شد تا حیاط سبز کوچکی در میان کالبد مسجد قرارگیرد. در بخش شمالی نیز سالن اجتماعی برای نیازهای کلان شهر کازرون در هندسه‌ای متناسب با ریتم طاق نماهای مسجد و سازه‌ای خاص در کنار مجموعه نیازهای آموزشی، ورزشی و فرهنگی دیگر درنظرگرفته شده است.

نام پروژه مسجد جامع جوی
کارفرما هیئت امنای مسجد جامع جوی
مکان پروژه کازرون, ایران
سال پروژه 1394
برنامه‌ریزی توسعه و نوسازی فرهنگی مذهبی
وضعیت طراحی کانسپت
زیربنای ساخت 2400 مترمربع
مساحت زمین 4000 مترمربع
معمار مسئول یحیی نوریان
تیم طراحی معماری محمدحسین کسرائی، یحیی نوریان
طراحی سازه
تاسیسات الکتریکی
تاسیسات مکانیکی
پیمان‌کار
نمونه‌سازی
طراحی منظر
تصویرسازی صائب کفایتی
عکاس
لینک