طرح جامع یادمان اروند

یادمان اروند محدوده‌ای ۱۷ هکتاری در کرانه‌های جنوبی ایران و در حاشیه رود اروند است که محل رشادت‌های بی‌شمار رزمنده‌گان اسلام در زمان جنگ تحمیلی بوده است. منطقه یادمانی اورند به دلایل متعدد از جمله عدم رسیده‌گی بیش از سه دهه با آسیب‌های متعددی از منظر کالبدی و رفتاری هم‌راه است که طرح جامع ارائه شده در صدد رفع این آسیب‌هاست. در طرح ارائه شده نگاهی خاص به مناطق یادمانی جنوب درنظرگرفته شده است که می‌تواند به نوعی الگوی به‌سازی سایر مناطق یادمانی جنوب کشور باشد.

در این طرح، با تفکیک یادمان اصلی و محدوده‌ای که مجموعه رفتارهای آیینی در آن شکل می‌گیرد، از سایر بخش‌های ارتباطی، ترانزیتی و عمومی سایت، به وسیله یک سازه اصلی در نقش ورودی، و تعریف فضای یادمانی برمبنای سناریوهای رفتاری چندگانه سعی شده است تا گوناگونی استفاده از یادمان در کنار حفظ هویت‌ها و اصالت‌های منطقه‌ای مورد توجه قرار گیرد. به این ترتیب در منطقه اصیل یادمانی کلیه دخل و تصرف‌ها با استفاده از المان‌ها و عناصر آشنای مناطق جنگی صورت گرفته است و ساخت و سازهای معماری متفاوت به خارج از این حوزه منتقل شده است.

هم‌چنین درجواب به سازه‌های نصب شده در کران غربی اروند در خاک عراق، و برای تقویت سازه یادمانی قبور شهدای گم‌نام موجود در سایت، نوعی اسکله‌ی ترکیبی با الگوی لوله‌های استفاده شده در پل معلق بعثت از میراث دفاع مقدس در منطقه به دماغه سایت یادمان اضافه شده است که نظرگاهی به سمت خاک عراق خواهد بود.

نام پروژه طرح جامع یادمان اروند
کارفرما بنیاد حفظ اثار و نشز ارزش‌های دفاع مقدس
مکان پروژه آبادان, ایران
سال پروژه 1393
برنامه‌ریزی لتداسکیپ
وضعیت کانسپت
زیربنای ساخت 8000 مترمربع
مساحت زمین 170000 مترمربع
معمار مسئول یحیی نوریان
تیم طراحی معماری محمدحسین کسرائی، یحیی نوریان
طراحی سازه
تاسیسات الکتریکی
تاسیسات مکانیکی
پیمان‌کار
نمونه‌سازی
طراحی منظر
تصویرسازی یحیی نوریان
عکاس
لینک